دیدگاههای اندیشمندان و فعالان اجتماعی صربستان درباره امام خمینی(ره)، مسئله فلسطین

سمینار"امام خمینی(ره)، نظام بین الملل و مسئله فلسطین" در تاریخ 15 خرداد 1403 برابر 4 ژوئن 2024 در محل خانه روزنامه نگاران بلگراد با حضور جمعی ازچهره های دینی و فرهنگی، صاحبنظران، فعالان اجتماعی، استادان، دانشجویان و شهروندان صرب برگزار شد.

در این سمینار رشید حسن پور سفیر جمهوری اسلامی ایران، دکترراتکو کرسمانوویچ رئیس شبکه روشنفکران، هنرمندان و جنبش های اجتماعی برای دفاع از بشر (MOČ، دکتر مفتی عبدالله نعمان رئیس مشیخت اسلامی جامعه اسلامی صربستان،دکتردوشان ایلیچ پژوهشگرانستیتو مطالعات اروپایی، مونا یوسفسپاهیچ کارشناش ارشد علوم اسلامی و مدیر انجمن زنان فعال، مارکو دلیچ مدیر انجمن خط قرمز و امیر پورپزشک رایزن فرهنگی سخنرانی کردند.

در آغاز سمینار برای گرامیداشت یاد و خاطره حضرت امام راحل، شهادت رئیس جمهوری اسلامی ایران، وزیر امور خارجه و سایر همراهانشان و همبستگی با مردم فلسطین و قربانیان ادامه نسل کشی رژیم غاصب صهیونیستی یک دقیقه سکوت اعلام شد.

رشیدحسن پور سفیر جمهوری اسلامی ایران در سخنان خود با گرامیداشت یاد وخاطره امام راحل و رئیس جمهوری و یاران شهیدش گفت:

انقلاب اسلامی ایران تحت رهبری و افکار امام خمینی با گفتمان ها و پیام های غیر متعارف دوران متصلب جنگ سرد و دو قطبی به پیروزی رسید و جمهوری اسلامی ایران را تحقق بخشید.۱۲ سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران شاهد فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بودیم و پرونده دوران جنگ سرد بسته شد. جمهوری اسلامی ایران با انتخاب اصل نه شرقی و نه غربی راهی را ارتقاء بخشید که قبلاً جنبش عدم تعهد گشوده بود. سیاست خارجی نه شرقی و نه غربی نه تقابل است و نه عدم تعامل بلکه نه گفتن به وابستگی و  انقیاد است. نفی ظلم و سلطه با حمایت از جنبش های مقاومت و آزادی بخش ملازمه دارد. حمایت همه جانبه و مستمر از حقوق مشروع و ذاتی مردم فلسطین در برابر جنایات و تجاوزات رژیم اشغالگر صهیونیستی مصداق بارز این مهم محسوب می شود. با پایان یافتن دوران جنگ سرد، محقق نشدن خیال خام جهان تک قطبی تحت رهبری آمریکا، خیزش و ظهور قدرت های بزرگ اعم از منطقه ای و جهانی که نوید بخش استقرار جهان چند قطبی و چند جانبه گرایی می باشد، نظام بین الملل کاملا متحول گردیده و کشورها از قدرت مانور بیشتر و بهتری برای نقش آفرینی برخوردار شده اند. طوری که دیگر آمریکا و دلار قدرت بلامنازع تلقی نمی شوند. به برکت سیاست های منطقه ای و حمایت های همه جانبه جمهوری اسلامی ایران از مقاومت فلسطین، امروز آرمان فلسطین بیش از هر زمان دیگر دست یافتنی تر شده است.

دکتر راتکو کرسمانویچ استاد فلسفه و رئیس شبکه روشنفکران، هنرمندان و جنبش های اجتماعی برای دفاع از بشری (MOČ) به نقش تاریخی امام خمینی در نیمه دوم قرن بیستم و عظمت میراث ایشان در قالب آثار مکتوب در زمینه های اخلاق، قانون، سیاست، فلسفه، معرفت شناسی و ... اشاره کرد.وی گفت شخصیت مردمی رهبر انقلاب اسلامی الهام بخش بود و با موفقیت تمام ملت، روشنفکران، سنت گرایان، چپ ها، مومنان را در زیر چتر واحدی گرد هم آورد. کرسمانوویچ با اشاره ویژه به فرهنگ و همچنین  نقش آن در دیپلماسی و سیاست خارجی به دستاوردهای خود انقلاب اشاره کرد.اودر بخش دیگری از سخنانش  به سیاست جهانی و خشونت «غرب» و بی‌حرکتی در قبال نابودی وحشیانه مردم فلسطین پرداخت و گفت: ایران بر اساس اصول انقلاب اسلامی تلاش می‌کند تا به شیوه ای سازنده به جلوگیری از نسل کشی در غزه کمک کند.

مفتی عبدالله نعمان رئیس مشیخت جامعه اسلامی صربستان در سخنانش گفت:  

ایران تنها سرزمین اسلامی است که هیچگاه مستعمره هیچ کشوری نبوده است. در زمان شاه منابع ایران به غارت برده می شد بازگشت امام خمینی به ایران بازگشت هویت به آن بود و همه ما مسلمانان شاهد ظهور بهار اسلام بودیم و این شانسی بود برای رهایی از بندها مشکلات، و ایران با بازگشت امام این فرصت را یافت که سرنوشت خودش را خود تعیین کند و برای خود تصمیم بگیرد، یک دولت "جمهوری اسلامی" باشد و یک نه دولت "پادشاهی اسلامی"، یک دولت "مردمی اسلامی". 

وی افزود:اسلام دین برادری است و برادری حد مرز ندارد و در هر حالت همه باید درکنار یکدیگر و حامی هم باشند. مسلمانان هرجا که باشند حق زندگی دارند مخصوصا که آن سرزمین مادری آنها باشد. و این حق فلسطینی هاست و اما اسرائیل 75 سال است که به دنبال غصب کامل این سرزمین و مورد سلطه قرار دادن مسلمانان بومی منطقه هستند. از ورود مسلمانان به مسجد الاقصی جلوگلیری می کنند و نیروها نظامی آنها در این محل عبادت مسلمانان جولان می دهند.

مفتی نعمان گفت: ایرانی ها با شعار نه شرقی و نه غربی جمهوری اسلامی به دنبال احقاق عدالت هستند. و تنها چیزی که می تواند کمک به ملت فلسطین باشد همین این عدالت است.در دین خدا تفکیک وجود ندارد همه ما مسمانان بنده های خدا هستیم. بیایید از این اختلاف زایی ها میان شیعه و سنتی پرهیز کنیم. ازاین تقسیمات تنها دشمنان ما استفاده می برند. 

  دکتر دوشان ایلیچ پژوهشگر انستیتو مطالعات اروپایی سخنرانی خود را به موضوع درگیری در غزه در چارچوب حقوق بین الملل اختصاص داد و با  مرور تاریخی-حقوقی مسئله فلسطین و توافقنامه سایکس-پیکو و بیانیه بالفور، رابطه بین آزادی ملی اعراب و تشکیل دولت های جدید در خاورمیانه را مورد بررسی قرار داد. او گفت با در نظر گرفتن این واقعیت که بخشی از سرزمین ها توسط اسرائیل اشغال و برخی ضمیمه شده اند، رنج غیرنظامیان در غزه را باید در چارچوب رویه فعلی و در چارچوب قطعنامه نسل کشی در سربرنیتسا که اخیراً تصویب شده مورد تحلیل قرارداد اگر قطعنامه سربرنیتسا برای محکومیت نسل کشی است پس برای جنایاتی که در فلسطین رخ می دهد چه نامی باید جستجو کرد.

خانم مونا یوسفسپاهیچ، کارشناش ارشد علوم اسلامی و مدیر انجمن زنان فعال نیز در سخنرانی خود با موضوع زن از دیدگاه امام خمینی (ره) گفت:

برای من مایه افتخار و افتخار است که در این سمیناربزرگ با چنین شخصیت های محترمی درباره امام که بدون شک یکی از برجسته ترین افراد و شخصیت های قرن گذشته بودند صحبت کنم. امام خمینی بسیار بیشتر از یک رهبر دولتی بود - او یک مربی واقعی مردم خود و فراتر از آن بود. وی که در علوم متعدد - از اخلاق و فلسفه گرفته تا فقه - مسلط بود، میراث فکری غنی از خود به جای گذاشت که شامل بیش از 40 اثر در زمینه های مختلف است.نگاه امام به زن در سنت اسلامی هم عمیق و هم مترقی است. برای او زن یک بازیگر حاشیه ای نبود. نگاه ایشان به زن فراتر از نقش سنتی مادر است.

یوسفسپاهیچ تاکید کرد؛ امام خمینی به عنوان یک پیشرو و آگاه در زمان خود، با اندیشه های انقلابی اش در مورد حقوق برابر، کرامت و نقش فعال زنان، راه را برای جنبش های بعدی حقوق زنان در جهان اسلام هموار کرد. او با موفقیت سنت‌های اصیل ایرانی و اسلامی را با نگرش‌های مترقی‌تر نسبت به زنان پیوند داد و نشان داد که احترام به سنت را می‌توان با تغییرات مترقی سازگار کرد.

امام خمینی خواهان مشارکت همه جانبه زنان درزندگی اجتماعی، سیاسی و اقتصادی با به چالش کشیدن هنجارهای مرسوم است. وی در سخنرانی خود در سال 1979 اعلام کرد: اسلام هرگز مخالف آزادی زنان نبوده است، اما با فساد مخالف است. ایشان با این عبارات از عینیت بخشیدن به زنان در غرب انتقاد می کند و معتقد است که اسلام الگویی ارائه می دهد که آزادی و کرامت را متحد می کند. در عمل، امام خمینی از آموزش زنان، مشارکت آنان در سیاست و حتی نقش آنان در دفاع از کشور حمایت کرد.سه دهه و نیم پس از رحلت ایشان، این دیدگاه همچنان به شکل‌دهی گفتمان زنان نه تنها در ایران، بلکه در سراسر جهان اسلام ادامه می‌دهد.

دارکو دلیچ مدیر انجمن خط قرمز در خصوص اهمیت انقلاب ایران در چارچوب بحران نظم بین الملل، تحلیل وضعیت جهان پس از فروپاشی دیوار برلین، حمله ناتو به جمهوری فدرال یوگسلاوی در سال 1999، تجاوز آمریکا به عراق، افغانستان و درنهایت، سوریه و یمن و فلسطین به عنوان مهمترین بحران بین المللی  اشاره کرد و تروریسم دولتی توسط کشورهای غربی علیه کشورهایی که عملاً از طریق محور مقاومت درحال مبارزه با تروریسم هستند را مورد بررسی قرار داد.

شایان یادآوری است این سمینار بصورت مستقیم از کانال یوتیوب خانه روزنامه نگاران بلگراد به نشانی زیر پخش و قابل دسترسی است:  https://www.youtube.com/channel/UCe5T_8Szsm6oMRwBbaoGFWQ

1403/03/16

کد خبر 19738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =